Bethard Zlatan challenge

I samband med fotbolls-VM körde Bethard en av sina mest ambitiösa kampanjer någonsin. Den så kallade Zlatan challenge som pågick mellan 20:e maj och 14:e juni 2018 i samband med FIFA-Worldcup.

Här handlade det om att utmana Zlatan inom hans eget område, det vill säga fotbollen. Spelare uppmanades att delta för att spela om en Rolex Yacht Master 40 och 100 000 kronor i kontanter. Målet var att tippa på de 6 första gruppspelsmatcherna, och försöka slå Zlatan. Deltagande i kampanjen var helt och hållet gratis, och det enda som krävdes var att spelarna registrerade ett konto på Bethard Casino.

Vinsterna

Kampanjen innehöll en lång rad generösa vinster. Men allra mest spektakulära var kanske de vinster som utdelades till de spelare som placerade sig på plats 1 till 6. Dessa fick varsin Rolex-klocka samt ett pengapris av varierande storlek. De spelare som sedan placerade sig på plats 7 till 1 000 tilldelades varsitt pengapris.

  • 1:a plats: Zlatans egna Rolex Yacht Master 40 i ask med autograf + 100 000 kr
  • 2:a plats: Rolex Datejust 41 och 85 000 kr
  • 3:e plats: Rolex Milgauss och 70 000 kr
  • 4:e plats: Rolex Explorer II och 50 000 kr
  • 5:e plats: Rolex Oyster Perpetual 39 och 40 000 kr
  • 6:e plats: Rolex Explorer och 30 000 kr

Reglerna

Bethard är ett casino som profilerat sig som ett rättvist casino med fokus på sina spelare i första hand. Det innebär att de regler som omgärdar deras kampanjer och bonusar alltid är enkla att förstå och mycket tydliga, även för en nybörjare. Det samma gällde förstås även för reglerna i samband med Zlatan challenge.

Spelarna fick poäng efter hur de gissat när det gällde matchens slutresultat. Bland annat kunde en spelare tilldelas 7 poäng om denne gissat helt rätt på slutresultatet (vem som vann eller förlorade), men 10 poäng om denne gissat rätt antal mål för hemma, eller borta-, laget. 8 poäng utdelades till de som gissat rätt slutposition för ett enskilt lag och slutligen fick alla som gissat rätt på vilket lag som gick vidare 7 extra bonuspoäng.

En av de mer uppseendeväckande villkoren för denna kampanj var det faktum att samtliga vinster var helt och hållet omsättningsfria. Något som är oerhört ovanligt när det gäller pengavinster. Omsättningskraven är, på sätt och vis, viktiga för casinots överlevnad. Dessa säkerställer att spelarna inte bara tar emot en bonus och sedan försvinner från casinot.

Tyvärr har vissa casinon kommit att missbruka de så kallade omsättningskraven, och ställer oerhört höga krav som ska uppfyllas under kort tid. Normalt skrivs ett omsättningskrav som exempelvis 40 x bonussumman. Det betyder att spelaren måste spela för bonussumman 40 gånger innan denna kan tas ut i riktiga pengar. Detta kan innebära att det blir oerhört stora summor som måste spelas innan spelarens ser röken av några bonuspengar.

MEN! Bethard har i detta fall helt och hållet skippat omsättningskravet, vilket gör den redan generösa kampanjen ännu mer generös. Totalt handlade det om hela 2 miljoner kronor som delades ut i omsättningsfria vinster till casinots spelare.

Bethard orsakade storskräll under våren 2018 då de gick ut och meddelade att de inte bara skulle samarbeta med en av världens största fotbollsspelare, utan att Zlatan Ibrahimović dessutom skulle bli delägare i företaget. Detta till många fans stora förtvivlan då man gärna sett fotbollslegenden i blågul matchtröja under det väntande fotbolls-VM sommaren 2018. Som delägare i ett spelbolag var det också helt uppenbart att Zlatan inte skulle göra några fler insatser på fotbollsplanen.

Vägen fram till detta var dock allt annat än spikrak. Turerna har varit många och ena stunden var det helt uppenbart att Zlatan inte skulle lägga fotbollsskorna på hyllan, utan satsade på VM 2018. Bara för att i nästa stund vända helt och istället meddela att han skulle bli delägare i spelföretaget.

Zlatan har tagit fotbollssverige med storm och tilldelats Guldbollen, ett pris som utdelas till sveriges bästa fotbollsspelare, 11 gånger. Han har dessutom varit utlandsproffs och vunnit de ligor han spelat i hela elva gånger under fem olika klubbar och i fyra olika länder. Han är dessutom den ende spelare som spelat för hela 7 olika klubbar i engelska Champions League. Genom sin enkla uppväxt i stadsdelen Rosengård i Malmö och sina enorma framgångar har han blivit en inspirationskälla för många barn och unga. Inte bara på fotbollsplanen.

Det är därför inte så konstigt att ett företag som Bethard, med fokus på sportbetting, hemskt gärna vill ha någon som Zlatan som talesperson. Bevisligen så gärna att man kan tänka sig göra honom till delägare i företaget. Som delägare, och talesperson, har fotbollsspelaren förstås präglat casinots satsningar under fotbollssommaren 2018. Bland annat med den så kallade Zlatan challenge som gick av stapeln samtidigt som FIFA Worldcup i Ryssland. Satsningen visar dock tydligt att man förmodligen kommer lägga än mer fokus på fotboll i framtiden

Zlatan Challenge hos Bethard

Det är knappast någon nyhet att Zlatan samarbetar med Bethard sedan sommaren 2018. Det är därför inte heller någon överraskning att man utnyttjade detta samarbete under fotbolls-VM samma sommar. Samarbetet blev en kampanj som pågick samtidigt som FIFA World Cup i Ryssland.

Kampanjen uppmuntrade spelarna att utmana Zlatan i betting. Vinnarna tilldelades ett flertal mycket generösa vinster i form av Rolexklockor och pengavinster. Som exempel kan nämnas att vinnaren vann en klocka värd 220 000 kronor samt 100 000 i vinstpengar. Klockan levererades även i en box signerad av Zlatan. Med andra ord en vinst värdig en fotbollsfantast. Det var förstås inte bara de som placerade sig allra främst som belönades med vinster i kampanjen. Den generöst tilltagna vinstlistan omfattade hela 1000 placeringar där de som placerat sig sist ändå belönades med 100 kronor.

Vinsterna baserades på antal poäng där olika satsningar gav olika poäng i tävlingen. Som exempel kan nämnas att om spelaren gissade rätt på matchens resultat tilldelades denne 7 poäng. Spelare som gissade rätt på hemmalagets mål fick 10 poäng och så vidare. De spelare som fått flest poäng i slutet av tävlingen korades till vinnare. Enda nackdelen var att alla deltagare förband sig till att spela på samtliga matcher i ligan, vilket förstås i slutändan blev relativt kostsamt för de deltagande spelarna. Kampanjen startade redan den 18:e maj och avslutades sedan i samband med finalerna den 14:e juni 2018.

Denna kampanj kan ses som ett första exempel på vad samarbetet med Zlatan kommer att innebära för framtida tävlingar och kampanjer hos Bethard. Förmodligen kommer vi att se liknande kampanjer vid framtida mästerskap och enligt ryktet ska Bethard även utveckla egna spel i samarbete med fotbollsspelaren. Vad detta kommer innebära mer exakt är än så länge oklart men förmodligen kommer det visa sig framemot nästa fotbollssäsong.